بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

برشی کوتاه از زندگی دانشمندان

برشی کوتاه از زندگی دانشمندان


هنگامی که ریچارد فاینمن در پاییز 1939 به پرینستون رفت، به مراسم الزامی چای یکشنبه‌ی رئیس بخش فوق‌ لیسانس دعوت شد. فاینمن می‌نویسد:
«من حتی نمی‌دانستم که چای چیست؟ من به هیچ طریقی از آداب معاشرت اجتماعی سررشته نداشتم. هیچگونه تجربه‌ای در مورد این‌گونه موارد نداشتم».
رئیس، فاینمن را کنار در شناخت و با نامش به او خوشامد گفت. آن‌گاه ریچارد با اتاقی مواجه شد که مراسم در آن اجرا می‌‌گشت.
او در این باره در کتابش نوشته است:
«همه‌ چیز خیلی رسمی است و دارم فکر می‌کنم کجا بنشینم و آیا باید کنار این دختر بنشینم یا نه و هنگامی که صدایی از پشت سرم می‌شنوم، چگونه باید رفتار کنم.»
- آقای فاینمن، به همراه چای‌تان خامه دوست دارید یا لیمو؟
این همسر رئیس است که چای می‌ریزد.
من می‌گویم:
- لطفاً هر دو
و هنوز به دنبال جایی هستم که بنشینم که ناگاه می‌شنوم:
- حتماً شوخی می‌کنید آقای فاینمن؟
با خود اندیشیدم: شوخی؟ شوخی؟ مگر چه چیز احمقانه‌ای گفتم؟ و آنگاه فهمیدم که چه کرده‌ام!
این اولین تجربه من در کسب و کار چای بود.


با تشکر از دوست عزیرم "اسماعیل"


شفق بازتابی بر فراز آلاسکا



برخی از شفق های فقط با دوربین دیده می شوند، که به آنها Subvisual گفته می شود و با چشم غیر مسلح به سختی قابل مشاهده اند. در این تصویر، شفق سبز به راحتی توسط چشم قابل رویت است. اما شفق سرخ فقط پس از 20 ثانیه نوردهی با دوربین ظاهر شده است. علت این است که چشم انسان فقط برای درصدی از ثانیه نور را جمع می‌کند درحالی‌که دیافراگم دوربین برای مدت زمان طولانی تری باز می ماند. این عکس زیبا که در نزدیکی Anchorage، آلاسکا در آمریکا و در پاییز گذشته گرفته شده، در واقع بازتاب شفق سبز قابل رویت و شفق Subvisual قرمز را در دریاچه به تصویر کشیده است. بالاتر از دریاچه هزاران ستاره دیده می‌شوند مانند خوشه‌ی ستاره‌ای پروین، سمت راست تصویر بالاتر از ابرها سیاره‌ی مشتری در افق می‌درخشد. پس از برخورد ذرات پرانرژی خورشید بر مگناتوسفر زمین در واقع شفق ها به وسیله ذرات پر انرژی الکترون و پروتونی که در قطبین زمین باریده و بر جو زمین تاثیر می گذارند به وجود می آیند. هر دو شفق قرمز و سبز به طور معمول از اتمهای برانگیخته اکسیژن به وجود می آیند. شفق‌ها رنگ‌ها و اشکال گوناگونی مشاهده می شوند.

منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130212.html

چهره جدید کنجکاوی


پرتره از مریخ نورد "کنجکاوی" در سایت حفاری "جان کلاین"، که ترکیبی از 113 عکس گرفته شده توسط دوربین (MAHLI) در روز 177 مریخی است که توسط تیم JPL و آندره بودرو ترکیب و ویرایش شده است. "کنجکاوی" انرژی مورد نیازش را از باتری اتمی که در داخل مریخ‌نورد جاسازی شده است بدست می آورد. جربان الکتربکی باتری، ناشی از گرمای حاصل از واپاشی هسته‌ای است که به جریان برق تبدیل می‌شود. این باتری می‌تواند در هر ساعت 2.5 کیلووات انرژی تولید کند. این انرژی می تواند به مدت 14 سال کار کند.


مشاهده عکس بصورت چرخشی و 360 درجه:http://www.360cities.net/image/mars-panorama-curiosity-solar-day-177#-71.41,56.26,31.1


سخن اندیشمندان

هدف من ساده است ، درک کاملی از جهان، چرا به این صورت هست و اصلا چرا وجود دارد.

- استیون هاوکینگ -



الگوی طبیعت


راست: این تصویر جالب از کهکشان‌های آنتن ( Antennae Galaxies ) یا “NGC ۴۰۳۸” و “NGC ۴۰۳۹” نشان دهنده دو کهکشان دارای تعامل در صورت ‌فلکی کلاغ است. محققان، این تصویر را در طول مرحله آزمایشی برای نمایش قابلیت‌های آلما منتشر کردند، اما اظهار کرده‌اند که تصاویر آینده از کیفیت بهتری برخوردار خواهند بود.
این تلسکوپ ۱۲ متری در صحرای آتاکامای شیلی واقع بوده و هر کدام از ۶۶ آنتن آن برای شناسایی اجسام بسیار سرد مانند ابرهای گازی شکل گرفته شده توسط ستاره‌ها و سیارات استفاده می‌شوند.
هر کدام از این آنتن‌ها نور را در یک طیف حدود هزار بار طولانی‌تر از طول ‌موج نور مریی موسوم به طیف میلیمتری/کمتر از میلیمتر دریافت می‌کنند.
به گفته دانشمندان با این طیف‌ها می‌توان به مشاهده شکل‌گیری سیارات، بررسی اخترشیمی و شناسایی نوری که در انتها از کهکشان‌های اولیه جهان به زمین می‌رسند، پرداخت.

مرکز: مارپیچ فیبوناچی، یا نسبت طلایی یا عدد طلایی که مراجع علمی، حرف یونانی( phi ( ϕ را برای این عدد انتخاب کرده‌اند. که به نظر می رسد در همه جا طبیعت، ریاضیات، موسیقی و . .. وجود دارد.
پیشینه توجه به عدد طلایی نه به زمان فیبوناچی بلکه به زمانهای بسیار دورتر می‌رسد.اقلیدس در جلد ششم از سیزده جلد کتاب مشهور خود که در آنها هندسه اقلیدسی را بنا نهاد، این نسبت را مطرح کرده‌است. لوکا پاچیولی در سال ۱۵۰۹ میلادی کتابی با عنوان نسبت الهی (The Divine Proportion) تالیف کرد. وی در آن نقاشی‌هایی از لئوناردو داوینچی آورده‌است که پنج جسم افلاطونی را نمایش می‌دهند و در آنها نیز به این نسبت اشاره شده‌است.

مصریان، سالها قبل از میلاد از این نسبت آگاه بوده‌اند و آن را در ساخت اهرام مصر رعایت کرده‌اند. بسیاری از الگوهای طبیعی در بدن انسان این نسبت را دارا هستند. نسبت طول ضلع پنج پر منتظم به طول ضلع پنج ضلعی منتظم برابر همین عدد است. روانشناسان هم بر این باورند زیباترین مستطیل به دید انسان، مستطیلی است که نسبت طول به عرض آن برابر عدد طلایی باشد.

چپ: جنین انسان