بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

الگوی طبیعت


راست: این تصویر جالب از کهکشان‌های آنتن ( Antennae Galaxies ) یا “NGC ۴۰۳۸” و “NGC ۴۰۳۹” نشان دهنده دو کهکشان دارای تعامل در صورت ‌فلکی کلاغ است. محققان، این تصویر را در طول مرحله آزمایشی برای نمایش قابلیت‌های آلما منتشر کردند، اما اظهار کرده‌اند که تصاویر آینده از کیفیت بهتری برخوردار خواهند بود.
این تلسکوپ ۱۲ متری در صحرای آتاکامای شیلی واقع بوده و هر کدام از ۶۶ آنتن آن برای شناسایی اجسام بسیار سرد مانند ابرهای گازی شکل گرفته شده توسط ستاره‌ها و سیارات استفاده می‌شوند.
هر کدام از این آنتن‌ها نور را در یک طیف حدود هزار بار طولانی‌تر از طول ‌موج نور مریی موسوم به طیف میلیمتری/کمتر از میلیمتر دریافت می‌کنند.
به گفته دانشمندان با این طیف‌ها می‌توان به مشاهده شکل‌گیری سیارات، بررسی اخترشیمی و شناسایی نوری که در انتها از کهکشان‌های اولیه جهان به زمین می‌رسند، پرداخت.

مرکز: مارپیچ فیبوناچی، یا نسبت طلایی یا عدد طلایی که مراجع علمی، حرف یونانی( phi ( ϕ را برای این عدد انتخاب کرده‌اند. که به نظر می رسد در همه جا طبیعت، ریاضیات، موسیقی و . .. وجود دارد.
پیشینه توجه به عدد طلایی نه به زمان فیبوناچی بلکه به زمانهای بسیار دورتر می‌رسد.اقلیدس در جلد ششم از سیزده جلد کتاب مشهور خود که در آنها هندسه اقلیدسی را بنا نهاد، این نسبت را مطرح کرده‌است. لوکا پاچیولی در سال ۱۵۰۹ میلادی کتابی با عنوان نسبت الهی (The Divine Proportion) تالیف کرد. وی در آن نقاشی‌هایی از لئوناردو داوینچی آورده‌است که پنج جسم افلاطونی را نمایش می‌دهند و در آنها نیز به این نسبت اشاره شده‌است.

مصریان، سالها قبل از میلاد از این نسبت آگاه بوده‌اند و آن را در ساخت اهرام مصر رعایت کرده‌اند. بسیاری از الگوهای طبیعی در بدن انسان این نسبت را دارا هستند. نسبت طول ضلع پنج پر منتظم به طول ضلع پنج ضلعی منتظم برابر همین عدد است. روانشناسان هم بر این باورند زیباترین مستطیل به دید انسان، مستطیلی است که نسبت طول به عرض آن برابر عدد طلایی باشد.

چپ: جنین انسان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد