بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

نظریه ابر ریسمانها ( قسمت دوم )



ریسمان ها و گرانش :

اگر تئوری ریسمان همان تئوری گرانش است چطور می توانیم با تئوری گرانش انیشتین مقایسه کنیم ؛ چه رابطه ای بین هندسه ی فضا - زمان و تئوری ریسمان وجود دارد .

ساده ترین نوع برای تصور سفر یک ریسمان در فضا - زمان تخت d بعدی ، به معنای سفر از یک سوی فضا به سوی دیگر آن است. در صورتی که صدای تیک تیک زمان به گوش می رسد . یک ریسمان یک جسم یک بعدی است ، این بدان معنا است که اگر بخواهی در طول یک ریسمان سفر کنی فقط می توانی به جلو و عقب بروی و این امکان وجود ندارد که به یک سو یا بالا و یا پائین بروی . یک ریسمان می تواند به یک سو مثلا" بالا و پائین در فضا - زمان حرکت کند . اگر چه یک ریسمان همچنین می تواند گردادگرد فضا - زمان حرکت کند . آنها در یک سطح از فضا زمان کشیده می شوند و همانند جارویی عمل می کنند که به آن ریسمان ورد شیت ( کلمه ی ورد شیت یک واژه ی انگلیسی است که به صورت worldsheet است این کلمه معادلی صریحی در فارسی ندارد ولی اگر بخواهیم معادلی برای آن بیابیم می توانیم بگوئیم صفحه یا ورقه جهانی ) که در واقع دو بعد از سطح و یک بعد از فضا و یک بعد از زمان است .

ادامه مطلب ...

سخن اندیشمندان


شاید هیچ چیزی بهتر از این تصویر دور دست از جهان کوچکمان ، نتواند غرور ابلهانه انسان را اثبات کند.

- کارل سیگن -

»»»»»» عــــــدد طــــلایی ««««««



5.08

یک تیم بین المللی از اخترشناسان در استرالیا با استفاده از آرایه تلسکوپ ATCA که شامل شش آنتن 22 متری واقع در 500 کیلومتری شمال غرب سیدنی است دمای خنک شده ی بیگ بنگ را اندازه گرفتند. این تیم گاز و غبار یک کهکشان ناشناخته در فاصله 7،2 میلیارد سال نوری از زمین، را با استفاده از امواج رادیویی ساطع شده از کهکشان کوازار دوردست مورد مطالعه قرار دادند.
دمای تابش زمینه کیهانی به کلوین در 7.2 میلیارد سال قبل برابر 5.08 کلوین بوده که محققان به تازگی اندازه گیری کرده اند. در حال حاضر دمای تابش زمینه کیهانی ( که از آن به نام دمای متوسط جهان نیز یاد می شود) 2.73 کلوین است و صفر کلوین مساوی 273.15 درجه زیر صفر سانتی گراد است. این اندازه گیری دقیق ترین اندازه گیری دمای تابش زمینه کیهان میباشد.

Read More: http://www.techworld.com.au/article/451508/csiro_telescope_takes_temperature_universe/

سخن اندیشمندان


خدا با جهان تاس بازی نمی کند.

- آلبرت اینشتین -
---------------------------------------------------------
"God does not play dice with the universe"

****************************
خدا نه تنها تاس بازی می کند، گاهی اوقات تاس را جایی می اندازد که نمی توان آن را دید.

- استیون هاوکینگ -
---------------------------------------------------------
“God not only plays dice, He also sometimes throws the dice where they cannot be seen”

کدوم درسته؟ نظر و برداشت شما چیه؟

آتشفشان ساکوراجیما و آذرخش


چرا گاهی اوقات فوران یک آتشفشان ایجاد آذرخش می­کند؟ علت ایجاد آذرخش حتی آذرخش های معمولی نیز یک عنوان موضوع پژوهشی باقی مانده است و علت ایجاد آذرخش آتشفشانی از آن هم نامشخص‌تر است. مسلماً آذرخش‌های جدا از همی که بارالکتریکی مخالف دارند به فرونشاندن آتش در آن ناحیه کمک می‌کنند. فرضیه‌ی مطرح دراین‌باره این است که حباب­‌های درحال فوران ماگما یا خاکستر آتشفشانی خودشان بار الکتریکی دارند و با حرکت این بارها، این نواحی مجزا به وجود آمده‌اند. باقی قسمت‌های آذرخش آتشفشانی نیز احتمالاً با برخوردهای ذراتی درغبار آتشفشان که بار الکتریکی دارند، تسهیل می‌شود. معمولاً آذرخش بیش از 40 بار در هر ثانیه روی زمین رخ می‌دهد.

مکان: ساکوراجیما در جنوب ژاپن اوایل ژانویه، عکس از: Martin Rietze
منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130311.html