بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

463,000,000,000


 

در فاصله 10,000 سال نوری از زمین اخترشناسان توده ای از الکل را به مسافتی بیش از 463,000,000,000 کیلومتر کشف کردند. این توده شامل الکل کافی برای 400 تریلیون تریلیون پیمانه آبجو است.



Big bang بیگ بنگ

برگردان : ســــام


دانشمندان با استفاده از مشاهدات تلسکوپ رادیویی UK MERLIN منطقه ای از کهکشان راه شیری که ستارگان در حال فروپاشی گرانشی هستند و توده ی گاز و گرد و غبار فراوانی را ایجاد کرده اند را مورد بررسی قرار دادند که میزان متانول بسیار زیادی را در تصویر به ثبت رسیده مشاهده کردند.
این ابر کیهانی شامل : میزر متانول ، OH میزر فیلامنت و رشته های متانول میباشد.


Read More : http://phys.org/news63346824.html

چگونه بدون ترک کردن کهکشان راه شیری، از آن عکس می گیرند؟

حتما همه ی ما در جاهای مختلف عکس های زیادی از کهکشان راه شیری دیده ایم. عکس های کهکشان ما دو نوع هستند، عکس هایی که از روی کره ی زمین گرفته شده اند و عکس هایی که به نظر می رسند از خارج کهکشان گرفته شده باشند. در این پست بحث ما سر عکس های نوع دوم است. اگر ما انسان ها در خود کهکشان زندگی می کنیم، این جور عکس ها چگونه گرفته شده اند؟


زمین در فاصله ی 27000 سال نوری از سیاهچاله ی مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد. برای کسی که در منظومه ی شمسی قرار دارد، گرفتن عکسی از کل کهکشان راه شیری غیرممکن است. این مسئله مثل این می ماند که وقتی در ماشینمان نشسته ایم، سعی کنیم از بیرون آن عکس بگیریم. اگر بخواهیم دوربینی به خارج از کهکشان بفرستیم تا عکسی برای ما بگیرد، هزاران سال طول می کشد که عکس گرفته شده به دست ما برسد!

ادامه مطلب ...

ناسا بزرگترین کهکشان مارپیچی را کشف کرد!

محققان موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (CIT)‌ با استفاده از داده های آرشیوی مأموریت کاوشگر تحول کهکشانی ناسا (Galaxy Evolution Explorer) موفق به شناسایی کهکشان مارپیچی NGC6872‌ شده اند.


کهکشان مارپیچی NGC 6872‌ در فاصله 212 میلیون سال نوری از زمین و در جنوب صورت فلکی طاووس (Pavo) واقع شده است. در این تحقیق از داده های آرشیوی تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا، نقشه برداری دو میکرونی از تمام آسمان، تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا در کنار داده های GALEX‌ استفاده شد. گستردگی این کهکشان مارپیچی بیش از 522 هزار سال نوری اعلام شده که بیش از پنج برابر کهکشان راه شیری است. «رافائل اویفراسیو» سرپرست تیم تحقیقاتی و از محققان مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا تأکید می کند: بدون استفاده از توانایی کاوشگر GALEX‌ برای تشخیص نور فرابنفش جوانترین و داغ ترین ستارگان، قادر به شناسایی این سیستم ستاره ای دوردست نبودیم. نتایج این یافته در دویست و بیست و یکمین نشست انجمن نجوم آمریکا (AAS)‌ در لانگ بیچ کالیفرنیا ارائه شد.

Read More : http://www.nasa.gov/mission_pages/galex/galex20130110.html

به دنبال حقیقت ؟!!!

چند سال پیش ، شورای شهر مونزای ایتالیا نگهدارندگان حیوانات خانگی را از نگهداری ماهی قرمز در تنگ های منحنی شکل منع کرد. سرپرست سنجش دلیل آن را این طور توضیح داد که نگهداری یک ماهی در یک تنگ منحنی شکل که وقتی ماهی از داخل آن به بیرون نگاه می کند ، تصویر تحریف شده ای ( بزرگ نمایی شده ) از واقعیت می بیند، بیرحمی است. اما از کجا بفهمیم که ما تصویر واقعی و تحریف نشده ای از واقعیت داریم؟ از کجا معلوم که خود ما داخل تنگ بزرگتر نباشیم و بینایی مان با یک لنز خیلی بزرگ تحریف نشده باشد؟ تصویر ماهی قرمز از واقعیت با تصویر ما متفاوت است ، اما از کجا مطمئن باشیم که کمتر از تصویر واقعی است؟

تصویر ماهی قرمز از واقعیت مانند تصویر ما نیست اما ماهی قرمز هنوز هم می تواند قوانین فیزیکی حاکم بر حرکت اشیا خارج از تنگ را فرمول بندی کند. برای مثال به خاطر شکست نور، ماهی درون تنگ حرکت جسمی را که آزادانه به خط مستقیم حرکت می کند، در یک مسیر منحنی مشاهده می کند. با این وجود، ماهی می تواند قوانین علمی را از همان چهارچوب قضاوت تحریف شده اش به گونه ای فرمول بندی کند که همیشه صادق باشد و همین فرمول بندی او را قادر خواهد کرد که درباره آینده حرکت اجسام خارج از تنگ پیش بینی انجام دهد. قوانین آنها خیلی پیچیده تر از قوانین چهارچوب ما خواهد بود، اما سادگی یک موضوع سلیقه ای است. اگر یک ماهی قرمز چنین فرضیه ای را فرمول بندی کرده است، ما ناچار به تصدیق دیدگاه ماهی قرمز به عنوان تصویری واقعی از حقیقت هستیم.

استیون هاوکینگ

Big bang بیگ بنگ

»»»»»»»»» سخن بزرگان «««««««««


مغز را مانند کامپیوتری میدانم که با نقص اجزایش متوقف می شود. هیچ بهشت یا زندگی پس از مرگی برای کامپیوترهای خراب وجود ندارد، این داستان خیالی افرادی است که از تاریکی می ترسند.



- استیون هاوکینگ -

Big bang بیگ بنگ

برگردان : ســــام