بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

کاوش بشر در منظومه شمسی



چه فضاپیمایی از انسانها در حال اکتشاف منظومه شمسی است؟ در حال حاضر، هر کدام از سیارات داخلی حداقل یک کاوشگر روباتیک دارند، درحالی‌که چند تا از آن‌ها مشغول بررسی خورشید هستند، برخی دیگر از قمر زمین نقشه‌برداری می‌کنند، چند تایشان هم در تعقیب سیارک‌ها و دنباله دارها هستند، یکی دیگر به دور زحل می‌ چرخد و چند تا دیگر هم به دورست‌های فضا سفر کرده‌اند. این شکل جزئیات بیشتری را از درون و نواحی بیرونی منظومه‌ی شمسی نشان می‌دهد. فضاپیماهای آینده در پایین این شکل نشان داده شده است؛ فضایپمای سپیده‌دم که به سرس، بزرگ‌ترین جرم کمربند سیارک‌ها، می‌رود و افق‌های نو که به پلوتو می‌رود و هر دو در سال 2015 میلادی به مقصدشان می رسند.

منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130430.html

گرد و غبار ستاره ای


نود درصد از جرم شما در واقع از گرد و غبار ستارگان است. بخش اعظمی از عناصر بدن شما به وسیله ی ستارگان ساخته شده است.

ابرنواختر کپلر


این تصویر، باقی مانده ابرنواختر کپلر میباشد، انفجار معروفی که توسط یوهانس کپلر در سال 1604 مشاهده و کشف شد. ستاره جدیدی که یوهانس کپلر ستاره شناس آلمانی مشاهده کرده بود، چیزی جز تصویر مرگ یک ستاره نبود. این ابرنواختر در فاصله 23,000 سال نوری از ما قرار دارد.


مطالعات نشان می دهد که این ابرنواختر، پیش از انفجار یک کوتوله سفید نسبتا جوان بوده ،کوتوله سفید وزن زیادی در حدود 1.4 برابر جرم خورشید دارد، که در نهایت یک واکنش هسته ای داخلی منجر به یک انفجار عظیم و درخشان می شود. در این هنگام یک ابرنواختر در میان گاز و غبار شکل می گیرد. این کوتوله سفید هنگامی که منفجر شد بیش از یک میلیارد سال سن داشت، که برابر با یک چهارم سن کنونی خورشید میباشد.

رنگ های قرمز، سبز و آبی نشان دهنده ی انرژی کم، متوسط و بالای اشعه X میباشد که توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا گرفته شده است.

Read More : http://www.space.com/20670-johannes-kepler-supernova-white-dwarf.html

اندازه نسبی سیارات قابل سکونت تازه کشف شده


اندازه نسبی سیارات قابل سکونت تازه کشف شده و زمین از چپ به راست :

کپلر – 22b ، کپلر – 69c، کپلر – 69c، کپلر - 62f و زمین

محققان با استفاده از نوسانات درخشندگی یک ستاره برای شناسایی وجود یک سیاره بالقوه استفاده کردند، سیاره ای که عبور دوره ای آن نور ستاره را کم می کند. این سیارات به واسطه اطلاعات مأموریت کپلر که در سال ۲۰۰۹ برای شناسایی سیارات خارج از منظومه شمسی پرتاب شده، شناسایی شده اند. در طول ماموریت فضاپیما کپلر تا کنون ۲۷۴۰ نامزد برای سیاره های فراخورشیدی پیدا شده است که از این بین تا کنون وجود ۱۲۲ سیاره فراخورشیدی (با کمک داده های کپلر) به تایید رسیده است. بدین ترتیب مجموع کل سیاره های فراخورشیدی که تا کنون کشف شده اند به بیش از ۸۴۰ مورد رسیده است.



دیدن تصاویر و توضیحات بیشتر

http://bigbangpage.com/?p=1833


یا ما در این عالم، تنهاییم، یا نیستیم، هر دو فکر ترسناک است.


- آرتور سی.کلارک -
----------------------------------------------------
Either we are alone in the universe, or we are not.
Either thought is frightening.

متولد ۱۶ دسامبر ۱۹۱۷، سامرست، انگلستان - درگذشت ۱۹ مارس ۲۰۰۸، سریلانکا) معروف به آرتور سی. کلارک، نویسنده، مخترع و دانشمند بریتانیایی است. رمان علمی-تخیلی بسیار معروف ۲۰۰۱: اودیسه فضایی اثر اوست. فیلمی با همین نام بر مبنای این کتاب توسط استنلی کوبریک ساخته شد و جایزه اسکار را برای او و آرتور سی کلارک به ارمغان آورد. او همچنین آخرین عضو بازمانده از گروهی بود که «بزرگان سه گانه علمی-تخیلی» نامیده می‌شد. دو عضو دیگر این مجموعه «رابرت هاینلین» و «آیزاک آسیموف» بودند.

وی دارنده ۷ مدرک دکترای افتخاری در رشته‌های مختلف تجربی است