بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

آیا دیوار چین از ماه دیده می شود؟


یکی از معضلات بزرگی که دامن بشریت را گرفته، قبول کردن حرف های بی پایه و اساس بدون لحظه ای تفکر است. یکی از این حرف های گنده دیده شدن دیوار چین از فضا است. جالب است که نخستین بار در سده هیجدهم ( سال 1754 ) یک عتیقه باز انگلیسی بنام ویلیام استوکلی ( W. Stukeley ) از خودش پرانده که دیوار بزرگ چین آنقدر عظیم است که از ماه دیده می شود. این سخن تا اواسط قرن بیستم هم بارها و بارها بعنوان یک حقیقت بدیهی تکرار شد. اما از آن زمان تاکنون بارها و بارها گفته شده که نه خیر، دیوار بزرگ چین از فضا دیده نمی شود، منتها اشتیاق به بوق کردن حرف مفت، این حقیقت را همیشه مغلوب شایعات کرده است. رنگ این دیوار همرنگ خاکها و صخره ها و زمین های اطراف است، به علاوه قطر آن هم بیشینه 1.9 متر است. ادعای دیده شدن دیوار بزرگ چین از فضا مثل ادعای دیده شدن مولکولهای وراثتی با چشم غیر مسلح است ( چون مولکولهای عظیمی هستند پس لابد باید دیده شوند ).


بنابر محاسبات اپتیک با توجه به قدرت تفکیک چشم که خود تحت تاثیر بزرگی جسم، فاصله آن از چشم و اندازه مردمک چشم است، تنها اجسامی که کمینه 110 کیلومتری قطر و تقابل رنگی با زمینه داشته باشند، از سطح ماه با چشم غیر مسلح قابل دیدن هستند. از این فاصله، چنین جسمی اندازه زاویه ای حدود یک دقیقه قوسی خواهد داشت. ( هر دقیقه یک قوسی شصتم درجه است ) برای مقایسه، قطر ماه بدر 30 درجه قوسی است و اگر اندازه جسمی از یک سی ام قطر ماه کمتر باشد، دیگر برای چشم تفکیک پذیر نیست. اگر بخواهیم یک جور دیگر قضیه را شیر فهم کنیم می توانیم این طور مقایسه کنیم که اندازه زاویه ای دیوار بزرگ چین از ماه، به قدر اندازه زاویه ای یک تار مو از فاصله 2.3 کیلومتری خواهد بود. دیدن دیوار بزرگ چین از سطح ماه با این حساب به تفکیک پذیری دیداری حدود 17000 بار بیشتر از دقت کنونی دید انسان نیاز دارد. ممکن است بگویید، خب از ماه دیده نمی شود ولی از مدار زمین چطور؟ ناسا می گوید با دشواری و در شرایطی نادر شاید بتوان دیوار چین را دید. باید نمره چشمش 20.3 از 20 باشد. ( با آب هویج هم درست نمی شود).
آرمسترانگ که خودش نتوانسته بود هیچ کدام از مصنوعات بشری به جر لباس فضانوردی و سفینه آپولو را از سطح ماه ببیند، بعدها از چندین نفر از فضانوردان شاتل سوار که روزی چند بار از مسیر مدار نزدیک به زمین ار بالای چین رد می شدند پرسید دیوار چین را دیده اند یا نه و هیچ کس ندیده بود. سال 2003 یک فضانورد چینی هم اعتراف کرد که نتوانسته دیوار چین را از مدار زمین ببیند. اروپایی ها بلافاصله دلشان برای چین سوخت و آژانس فضایی اروپا اعلام کرد دیوار چین از مداری به فاصله 160 تا 320 کیلومتری زمین قابل دیدن است و فوری عکس ان را هم منتشر کردند. اما خیلی زود اعتراف کردند چیزی که در عکس آنها بعنوان دیوار بزرگ چین دیده می شود، یک رودخانه بزرگ چینی است، نه دیوار. سرانجام یک فضانورد چینی موفق شد عکسی از دیوار بزرگ چین از فضا بیندازد که البته خیلی ناواضح بود و خود او هم مطمئن نبود دیوار بزرگ چین را واقعا در عکس دارد یا نه. به هر حال تفکیک پذیری دوربین بهتر از چشم غیر مسلح بوده و از اپتیک بهتری نیز برخوردار بود. بنابراین هنوز کسی با چشم غیر مسلح نتوانسته دیوار بزرگ چین را از فضا ببیند.

Big bang بیگ بنگ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد