بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

بیگ بنگ big bang

یک صفحه علمی برای علاقمندان به علم ِ : نجوم، ژئودزی ، فیزیک ، ریاضیات ، زیست شناسی و . .

سریع‌ترین ستاره‌ی نوترونی


 شناخته‌شده، و درواقع سریع‌‌ترین ستاره‌ی شناخته‌شده از هر نوع، PSR B2224+65 نام دارد این ستاره نوترونی با سرعتی برابر 1600 کیلومتر در ثانیه الی 1000 کیلوتر در ثانیه در میان فضا حرکت می‌کند و سریع‌ترین حرکت خطی شناخته‌شده را در میان ستاره‌های عالم دارد و در فاصله‌ی تقریبی 6.5 هزار سال نوری از ما در صورت فلکی قیفاووس قرار دارد. سرعت چرخش این ستاره به دور خودش نسبتاً آرام و 1.5 بار در هر ثانیه است. ستاره‌ی PSR B2224+65 می‌تواند فاصله‌ی تهران-شیراز را در نیم ثانیه و فاصله‌ی زمین تا ماه را در 4 دقیقه طی کند!


تپ اخترها ستاره‌های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران می‌کنند و پالس‌های مداومی از انرژی تابشی به همراه خطوط میدان مغناطیسی قوی را از خود منتشر می‌کنند. برخی از تپ‌اخترها نیز پرتوهای ایکس تابش می‌کنند. ستاره‌های نوترونی در حقیقت بقایای هستهٔ ستارهٔ منفجر شده‌ای هستند که حجم کوچک و چگالی بسیار بالایی دارند.

سخن اندیشمندان


غم انگیزترین جنبه ی زندگی کنونی این است که علم؛ دانش را گرد آوری می کند سریعتر از آنکه جامعه خرد را گردآوری کند.

- آیزاک آسیموف -

جوانترین سیاه چاله راه شیری


ناسا اخیرا تصویر بسیار جالبی را منتشر کرده که به تصور دانشمندان جوان‌ترین سیاه‌چاله کهکشان راه‌شیری است. اطلاعات جدید از رصدخانه پرتو ایکس چاندرا که کیهان را از مدار 139 هزار کیلومتری زمین مشاهده می‌کند، نشان داده که ابرهای عجیب و درخشان گازی بقایای یک ابرنواختر ممکن است از یک سیاه‌چاله جوان برخوردار باشد.

این ابرنواختر موسوم به W49B حدود 1000 سال داشته که البته در مقیاس کیهانی به اندازه یک چشم به هم زدن است. برای مثال خورشید 4.5 میلیارد سال دارد. این ابرنواختر همچنین در مسافت 26 هزار سال نوری از زمین قرار داشته و به یک شکل بسیار نادر ایجاد شده است. معمولا زمانی که یک ستاره عظیم سوخت خود را از دست می دهد دچار سقوط و فروپاشی می شود که در اوج انفجار تبدیل به یک ابر نواختر می شود.

Read More : http://www.nasa.gov/mission_pages/chandra/news/w49b_remnant.html

سخن اندیشمندان


وقتی یادگیری را متوقف کنید، شروع به مُردن می کنید.


- آلبرت اینشتین -

سخن اندیشمندان

مشکل دنیا این است، که احمق ها کاملا به خود یقین دارند، در حالیکه دانایان، سرشار از شک و تردیدند.


- برتراند راسل -